Kunnen supplementen

Kunnen supplementen helpen bij het afvallen?

Kunnen voedingssupplementen helpen bij het afvallen? Voordat u uw tijd en geld in deze producten investeert, is het belangrijk om te begrijpen dat geen enkele aanvulling tot op heden slechte voedingskeuzes of gebrek aan lichaamsbeweging kan wissen. Wanneer mijn patiënten me vragen over supplementen voor gewichtsverlies, leg ik uit dat er geen goede vervanging is voor portiecontrole en lichaamsbeweging. Alle effecten die supplementen hebben op de hoeveelheid calorieën die je verbrandt of de manier waarop je vetstoffen metaboliseerd, zijn minimaal en de meeste hebben onvoldoende betrouwbaar wetenschappelijk bewijs om hun effectiviteit te bewijzen. .

1. Eiwitreep / poeder

thee-extract

Hoe het werkt: eiwitpoeders en -staafjes veroorzaken geen gewichtsverlies, maar kunnen een groter gevoel van verzadiging veroorzaken, wat u wilt wanneer u probeert af te vallen. Houd er rekening mee dat u uw eetlust kunt stillen door kleinere, frequentere maaltijden met eiwitbronnen bij elk te hebben, ongeacht of eiwit in supplementvorm is of natuurlijke voedselbronnen (bijvoorbeeld: eieren, vlees, zuivel en bonen).

Effectiviteit: De meeste klinische onderzoeken die significant gewichtsverlies vertonen, hebben gepaarde eiwitsuppletie met een caloriearm dieet. De onderzoeken die geen significant gewichtsverlies vertoonden met eiwitsupplementen hadden geen dieetaanpassing.

Bijwerkingen: Een veel voorkomend symptoom is verhoogde winderigheid en opgeblazen gevoel in de buik of losse ontlasting. Dit wordt meestal veroorzaakt door suikeralcoholen in sommige bars. Wat betreft eiwitpoeder in shakes, ze zijn gemaakt met verschillende soorten eiwitbronnen. Als u lactose-intolerant bent, kunt u er een kiezen die lactosevrij is.

2. Groene thee-extract

Hoe het werkt en de effectiviteit: de cafeïne in dit product kan de calorieën die je verbrandt verhogen met een rusttempo, maar er is niet genoeg betrouwbaar wetenschappelijk bewijs om de effectiviteit ervan te bewijzen voor gewichtsverlies. Onderzoek naar de vraag of groene thee-extract effectief is voor gewichtsverlies is tegenstrijdig.
Bijwerkingen: Groene thee wordt goed verdragen als het als drank wordt geconsumeerd. Maar zoals bij elk supplement is er een lange lijst van mogelijke bijwerkingen met cardiovasculaire, endocriene, neurologische en gastro-intestinale systemen

3. Chitosan

Hoe het werkt: Chitosan wordt verondersteld de vetabsorptie in de darmen te blokkeren.

Effectiviteit: Het meeste onderzoek dat een bescheiden gewichtsverlies vertoont met chitosan was omdat het gepaard ging met een caloriearm dieet. In klinisch onderzoek lijkt het innemen van alleen chitosan zonder calorierestrictie geen significant gewichtsverlies te veroorzaken.

 
Bijwerkingen: Chitosan lijkt oraal te worden verdragen in aanbevolen veilige doses. De meest opvallende potentiële bijwerkingen zijn toegenomen abdominaal ongemak met opgeblazen gevoel en diarree.

4. Geconjugeerd linolzuur (CLA)

Hoe het werkt: geconjugeerd linolzuur kan helpen om vetweefsel te verminderen. Onderzoekers geloven dat CLA de afbraak van vet en celdood verhoogt. Sommigen geloven dat het ook de aanmaak van vet in los bindweefsel remt. CLA is van nature te vinden in sommige zuivel- en rundvleesproducten.

Effectiviteit: er is enig bewijs dat het gebruik ervan ondersteunt, maar het bewijs is beperkt.
Bijwerkingen: CLA lijkt goed mondeling te worden verdragen. Vaak voorkomende bijwerkingen zijn maagklachten, misselijkheid, diarree, dunne ontlasting en winderigheid.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *